Hem
Affisch med okänd avsändare i Nortull i Stockholm. (Ali Lorestani/TT)

”Bojkotten en psykologisk överförenkling som går hem”

Flera företag och förbund – däribland SJ och Svenska fotbollförbundet – har slutat att köpa in produkter från Mondelez-ägda Marabou. Orättvist, anser Marabou. Varumärkesexperten Mats Georgson framhåller för SVT att Marabouprodukterna som konsumenterna känner till får stå för hela Mondelez, som svartlistats av Ukraina.

Samtidigt finns sedan tidigare något ”syndigt” med att äta choklad, vilket han menar bidrar till effekten.

– Den överförenklingen går hem. Det är så det funkar, säger han.

Läs tidigare

Gör en klok investering – testa Omni Ekonomi

Inflation, högre räntor och stora börsrörelser. Hur stor avkastning vågar vi räkna med ett år som detta? Vilka fällor ska man undvika på börsen? Och inom vilka sektorer finns vinnare?

Med Omnis systerapp Omni Ekonomi får du Sveriges mest heltäckande bevakning av börs- och bolagsnyheter. Lägg därtill att Sveriges främsta aktieexperter svarar på de svåra frågorna och hjälper dig att navigera marknaderna.

Nu får alla Omniläsare chansen till en klok investering – testa Omni Ekonomi i två månader för endast 49 kronor (spara 269 kronor).

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen