Hem

Boom för begagnat – men kan jättarna tjäna pengar på det?

Middle-aged woman with glasses examines vintage porcelain dishes while squatting on flea market. Shutterstock

Marknaden för begagnade varor väntas växa tre gånger så snabbt som nyförsäljningen. Så det är inte konstigt att att stora varumärken som H&M och Lego ger sig in även där, skriver Financial Times. Senast i raden att öppna en marknadsplats för second hand är Ikea, som nu testar konceptet i Madrid och Oslo.

Trenden är här för att stanna. Men de stora kedjorna har problem med såväl trovärdighet som lönsamhet när de nu tar upp kampen med icke vinstdrivande välgörenhetsorganisationer.

Läs hela artikeln som medlem i Omni Mer.

Erbjudande

  • Daglig förklaring och fördjupning
  • Utvald internationell läsning
  • Långläsningar och exklusivt innehåll
  • Upplåsta betalväggar
  • En annonsfri app
  • Extra konto att dela med en vän
Vi strävar alltid efter objektivitet och faktagranskar alltid våra artiklar. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen