Hem

CES 2018: Mer fokus på idéer än på produkter

CES-mässan i Las Vegas är nu över och det har blivit dags att sammanfatta 2018 års upplaga av det gigantiska hemelektronik-spektaklet. CNBC konstaterar att CES har kommit att handla allt mer om idéer och desto mindre om produkter man faktiskt kan köpa. ”Det handlar mest om att slå sig för bröstet kring teknik som man fortfarande har under utveckling” skriver redaktören Todd Haselton.

Fokus har under de senaste åren legat primärt på tv-apparater och bilrelaterad teknik av olika slag, och årets upplaga av mässan utgjorde inget undantag. Framför allt på tv-sidan visades många spännande konceptprodukter upp. Störst uppmärksamhet fick Samsungs 146-tums-tv The Wall och LG:s tv som går att rulla ihop. ”Tv-apparatens dagar som en stor svart rektangel är räknade” skriver Cnet.

Precis som förra året kom mässan även att till stor del handla om AI-assistenter, något som förstås är en tydlig indikation på att vi i framtiden kommer att kommunicera med tekniken primärt via rösten.

Av de många mer jordnära produkter som presenterades har Lenovos hybridplatta Miix 630 med Snapdragon-chipp väckt en hel del uppmärksamhet, precis som Pro-versionen av HTC:s VR-headset Vive.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen