Hem

CES 2019: Mer evolution än innovation

CES-mässan 2019 är nu officiellt över och techmedia har börjat försöka sig på att sammanfatta årets upplaga av det stora konsumentelektronikspektaklet i Las Vegas.

Ser man till enskilda produkter så tycks LG:s ihoprullbara OLED-tv ha gjort störst intryck. Men på ett mer generellt plan handlade mässan i stora stycken om produktutveckling snarare än helt nya innovationer, menar många bedömare. Artificiell intelligens tog precis som förra året stor plats oavsett produktkategori, och den trend som kanske var tydligast är att robotar av olika slag nu ser ut att kunna komma att prägla vår vardag i allt högre utsträckning.

Bilteknik och självkörande fordon fick också stort utrymme även i år, och produkter med hälsofokus tycks vara ett segment som bara växer. Samma sak kan sägas om företeelsen med AI-assistenter och röststyrning, som också ser ut att få en allt mer central roll i våra liv framöver.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen