Citykunskap avgörande vid anställning
En välkomnande och hjälpsam vän, en cityguide och en potentiell bästis.
När hotellkedjan HTL för två år sen skulle öppna sitt första hotell på Kungsgatan i Stockholm, fokuserade man på mindre traditionella egenskaper i rekryteringsprocessen. Tidigare branscherfarenhet var till exempel inget måste. I stället prioriterade man den sökandes personlighet, sociala kompetens och stadskännedom. Att kunna tipsa gästerna om de egna favorithaken i Stockholm och nu också i Oslo där man har två hotell, i stället för att räkna upp turistmagneter eller de dyraste alternativen, är a och o.
Spännande miljö
– Vi vill att våra gäster ska få ett varmt välkomnande och personlig service, att man ska känna sig som hemma i staden. Därför uppmuntrar vi vår personal att jobba med att hitta sina egna favoriter, säger Gül Heper, brand och commercial director på HTL.
På HTL varierar dessutom arbetsuppgifterna. Här kan gästen möta samma personal, sin host, vid incheckning, i baren och vid frukosten. Att bidra till startup-företagets sociala medier uppmuntras också.
– Hos oss ska man kunna allt vilket innebär en spännande arbetsplats. Miljön är dessutom rolig eftersom man dagligen möter många olika nationaliteter, säger Gül Heper.