Därför budar elbolagen på elen
Har du aldrig hört talas om elauktion? Då är du inte ensam. Långt ifrån alla känner till hur en elauktion går till och varför den är så bra för konsumenterna. Anders Bergmark, marknadschef på Kundkraft, förklarar närmre.
– Vi på Kundkraft bjuder in Sveriges alla elbolag till att buda på våra kunder. Lägst pris på grön el vinner. Vi kör det en gång i månaden via vårt digitala system och det fungerar precis som en vanlig online-auktion där bolagen lägger bud och tävlar med varandra. Det är riktigt spännande att sitta och följa budgivningen, säger Anders Bergmark, marknadschef på Kundkraft.
– Vi slåss mot de stora elbolagen och de har inte direkt något intresse i att folk ska veta om vår lösning. Men våra medlemmar är väldigt nöjda och tycker att det är så smart som det låter, fortsätter Anders Bergmark.
Pressar bolagen
Genom att hålla elauktioner kan Kundkraft pressa bolagen så att elpriset blir lägre för konsumenterna.
– Många elbolag gör stora vinster på olika typer av krångliga lösningar och fasta avgifter. Med vår modell kan vi pressa bolagen och vi kapar bort allt onödigt så som fasta avgifter och så vidare. Våra medlemmar betalar bara för det som är nödvändigt och det är klart att det kapar elbolagens vinster, säger Anders Bergmark.