Hem
Byggnadsarbetare i arbete vid Katarinaberget. (Jessica Gow / TT)

Debattörer: Bussterminal vid Slussen kan bli dödsfälla

Den nya bussterminalen vid Slussen kan bli en ”dödsfälla”, varnar elva experter och organisationsföreträdare i ett inlägg på DN Debatt.

Terminalen byggs djupt inne i Katarinaberget och kan rymma upp till 5 000 personer, men har bara en infart och branta utrymningstrappor.

Debattörerna menar att konstruktionen strider mot Region Stockholms egna riktlinjer och att säkerhetsriskerna aldrig har granskats av en oberoende instans.

De efterlyser en internationellt ledd säkerhetsgranskning innan öppningen 2026.

Debattörerna

Inga-Britt Ahlenius, fd generaldirektör Riksrevisionsverket och granskningschef Förenta nationerna

Anders Bergqvist, brandingenjör, fd generalsekreterare Brandskyddsföreningen

Tor Edsjö, arkitekt SAR/MSA

Abbas Gavali, huvudskyddsombud Kommunal, Nobina Nacka-Värmdö

Lars Harms-Ringdahl, fd professor i riskhantering vid KTH och Karlstads universitet

Kurt Hultgren, fd generalsekreterare Resenärsforum

Bo Janzon, professor, fd chef för avdelningen Vapen och skydd, FOA/FOI, och ledamot av Kungliga Krigsvetenskapsakademien

Richard Murray, fd chefsekonom Statskontoret

Arne Saand, vice ordförande sektion Universitetssjukhuset, Kommunal, bussförare Nobina

Kevin Thompson, ordförande Kommunal sektion Sjukvård Syd Keolistrafiken, huvudskyddsombud

Hans Wermelin, civilingenjör MSc skeppsbyggnad, tidigare säkerhetsansvarig för flera fartygsbyggen

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen