Debattörer: Bussterminal vid Slussen kan bli dödsfälla
Den nya bussterminalen vid Slussen kan bli en ”dödsfälla”, varnar elva experter och organisationsföreträdare i ett inlägg på DN Debatt.
Terminalen byggs djupt inne i Katarinaberget och kan rymma upp till 5 000 personer, men har bara en infart och branta utrymningstrappor.
Debattörerna menar att konstruktionen strider mot Region Stockholms egna riktlinjer och att säkerhetsriskerna aldrig har granskats av en oberoende instans.
De efterlyser en internationellt ledd säkerhetsgranskning innan öppningen 2026.
Debattörerna
Inga-Britt Ahlenius, fd generaldirektör Riksrevisionsverket och granskningschef Förenta nationerna
Anders Bergqvist, brandingenjör, fd generalsekreterare Brandskyddsföreningen
Tor Edsjö, arkitekt SAR/MSA
Abbas Gavali, huvudskyddsombud Kommunal, Nobina Nacka-Värmdö
Lars Harms-Ringdahl, fd professor i riskhantering vid KTH och Karlstads universitet
Kurt Hultgren, fd generalsekreterare Resenärsforum
Bo Janzon, professor, fd chef för avdelningen Vapen och skydd, FOA/FOI, och ledamot av Kungliga Krigsvetenskapsakademien
Richard Murray, fd chefsekonom Statskontoret
Arne Saand, vice ordförande sektion Universitetssjukhuset, Kommunal, bussförare Nobina
Kevin Thompson, ordförande Kommunal sektion Sjukvård Syd Keolistrafiken, huvudskyddsombud
Hans Wermelin, civilingenjör MSc skeppsbyggnad, tidigare säkerhetsansvarig för flera fartygsbyggen