Hem
(Meta/Facebook)

”Det ser bättre ut, men det ser inte ut som framtiden”

Det var upp till bevis för Meta, när man på tisdagskvällen bjöd på nyheter om det så kallade metaversum som man nu satsar helhjärtat på, och som man säger sig tro vara framtidens sätt att uppleva internet.

Men flera experter är tveksamma kring satsningen. Darrell Etherington på Techcrunch är en av dem. Han menar att Mark Zuckerberg var näst intill desperat i sina försök att sälja in metaversumet under gårdagens förinspelade presentation.

Ehterington skriver att Zuckerberg gick igenom alla de gamla användningsområdena (socialt, gaming, träning och ”framtidens arbete”), men att inget av områdena hade förbättrats nämnvärt eller utgör någon banbrytande vändpunkt.

Etherington skriver även att samarbetet med Microsoft visar att Mark Zuckerberg ”är så desperat kring att få in folk i metaversumet att han börjar samarbeta med en tidigare rival”, och han jämför med hur Steve Jobs hade med Bill Gates på satellitlänk under Macworld i Boston 1997.

”Det ser bättre ut, men det ser inte ut som framtiden” skriver Etherington.

Sajten The Block skriver att det var företagsanvändandet av metaversumet som stod i fokus, men konstaterar också att den största utmaningen är allmänhetens uppfattning av Meta.

”Att Meta inleder ett samarbete med Microsoft var den största nyheten” skriver sajten.

Även Bloomberg uttrycker skepsis till satsningen, och skriver att metaversumet borde ha varit en experimentverksamhet snarare än Metas hela framtid.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen