Det vinner företag på att använda IoT
Den tyska koncernen Würth, marknadsledande inom fäst- och monteringsteknik, visar hur IoT-teknologier revolutionerar logistiksektorn. Förr var det mycket omständligt för företaget att nå sina hyllsystem på distans. Det innebar att det var svårt att hantera dem och att hjälpa kunder på avstånd. Beställningssystemet var knappt automatiserat och det blev en ständig utmaning att resa till kunder när tekniska problem uppstod.
IoT blev lösningen. Med hjälp av en IoT-gateway och en mjukvarulösning från TeamViewer kunde Würth skapa en central plattform för nuvarande och framtida ordersystem. Nu har företaget dessutom kontroll över sina hyllor i realtid genom ett webbaserat gränssnitt.
Via fjärråtkomst kan Würths tekniker nu enkelt lösa frågor som uppstår. Vid behov tillåter IoT-lösningarna omedelbar fjärrsupport hos kunden. Resultatet: betydligt lägre kostnader tack vare att kundbesöken minskat.
Extra stort är intresset för IoT i de branscher som hanterar produkter i rörelse. Såväl företagen som deras slutkunder har stora fördelar av att enkelt få kontroll över leveranser och lagerstatus.
– För att lyckas krävs ett bra gränssnitt mellan en order och företagets affärssystem, säger Patrick Giezen, Development Manager med fokus på IoT, på Teamviewer.
Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.