Hem
(Thibault Camus / TT NYHETSBYRÅN)

Dilemma för Netflix när data ställs mot stjärnor

I takt med att Netflix borrar sig djupare in i Hollywood uppstår ett dilemma, skriver Wall Street Journal. Ska bolaget bygga beslut på analys av användarnas beteende, något som är djupt rotat i dess dna, eller ta hänsyn till vad som krävs för att blidka branschens stjärnor?

Ett verkligt exempel ska enligt källor med insyn ha utspelat sig 2016, i samband med lanseringen av andra säsongen av ”Grace and Frankie”. Tester visade nämligen att användare var mer benägna att klicka på en bildpuff om Jane Fonda inte var med på bilden, utan endast den andra huvudrollsinnehavaren Lily Tomlin.

Produktteamet i San Jose förespråkade denna lösning men fick till slut ge vika. För den LA-baserade innehållsgruppen ville inte riskera att stöta sig med Fonda.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen