Hem
(Stina Stjernkvist/SvD/TT / Svenska Dagbladet)

”Djerf beter sig som manliga chefer – är det kvinnohat?”

Larmen från influeraren Matilda Djerfs modebolag Djerf Avenue gör att arbetsmiljön ”verkar vidrig”. Men det framstår inte som att Djerf beter sig särskilt annorlunda från manliga chefer som slipper granskning. Det skriver reklambyrån Spoons pr-strateg Peter Hammarbäck i en debattartikel på Resumé.

Hammarbäck skriver bland annat att Djerf inte ens är vd för bolaget, utan hennes pojkvän Rasmus Johansson. Men han nämns inte alls i Aftonbladets granskning, vilket Hammarbäck menar är märkligt.

Bloggbevaknings Camilla Gervide skriver i en krönika på Expressen att granskningen inte handlar om kvinnohat, vilket en del kritiker påstått.

”Aftonbladets granskning handlar om en framgångsrik chefs förehavanden och arbetsmiljön hon skapat – inte om hennes kön eller hennes framgång.”

Läs mer

bakgrund
 
Matilda Djerf
Wikipedia (sv)
Matilda Saga Albertina Djerf, född 8 april 1997, är en svensk influerare och entreprenör. Hon driver ett Instagramkonto med 3,1 miljoner följare (augusti 2024). Djerf har gjort designsamarbeten med modemärken som Nelly, NA-KD och Gina Tricot och startade 2019 startade tillsammans med Rasmus Johansson Djerf Avenue. I mars 2023 hamnade Djerf och Johansson på tidningen Forbes ”30 under 30”-lista för Europa, i kategorin detalj- och e-handel, för sitt jobb med Djerf Avenue.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen