Docent: Det kommer bli mer ’sportswashing’ framöver
En fotbollsfest? Ja. Men EM är också ett mästerskap där många företag satsar stora pengar på att göra reklam för sina varumärken, enligt Sveriges Radio.
SR uttrycker det som att många omdebatterade företag hoppas kunna öka varumärkets värde under fotbollsmästerskapet.
Docenten Sofia Ulver säger att varumärkena blir legitima bland den breda massan då exponeringen gör att de uppfattas som ”accepterade på något sätt från högre instans”.
Hon säger också att det ”självklart” kommer bli mer av sportswashing framåt.
Bland EM:s sponsorer finns olje- och gasjätten Gazprom, betaltjänsten Alipay, flygbolaget Qatar Airways och öltillverkaren Heineken, rapporterar DN.
bakgrund
Sportswashing
Wikipedia (en)
Sportswashing is the practice of an individual, group, corporation, or nation-state using sport to improve its reputation, through hosting a sporting event, the purchase or sponsorship of sporting teams, or by participation in the sport itself. At nation-state level, sportswashing has been used to direct attention away from a poor human rights record. While at the individual or Corporate level sportswashing is used to cover up and direct away attention from said person's or company's vices, crimes, or scandals. Sportswashing has been called a form of whitewashing.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen