Hem
(Christian Petersen / GETTY IMAGES NORTH AMERICA)

EA satsar på mobilspelens betalmodell i Battlefront

Speljätten Electronic Arts sätter hoppet till mobilspelens stora intäktskälla i nya Battlefront 2 som släpps i höst. Utöver priset för spelet hoppas EA att spelarna ska göra av med mer pengar genom så kallade mikrotransaktioner där de köper virtuella föremål som kan användas i spelet, skriver Wall Street Journal.

Det är ett avsteg från EA:s nuvarande modell – använd i bland annat första Battlefront och svenskutvecklade Battlefield – där spelexpansioner släpps med några månaders mellanrum. Spelarna får sedan hosta upp omkring 150 kronor eller köpa ett dyrare ”premium pass” för att få tillgång till alla nya vapen, kartor och spellägen.

– Mikrotransaktioner är nu den mest lönsamma delen i många spelpublicisters affär, säger Tim O’Shea, analytiker för Jefferies, till Wall Street Journal.

Mer om E3

 
Electronic Entertainment Expo
Wikipedia (en)
The Electronic Entertainment Expo, commonly referred to as E3, is an annual trade fair for the video game industry presented by the Entertainment Software Association (ESA). It is used by many video game publishers and accessory manufacturers to introduce and advertise upcoming games and game-related merchandise. E3 used to be an industry-only event; individuals who wished to attend were required by the ESA to verify a professional connection to the video-game industry. E3 is usually held in late May or early June at the Los Angeles Convention Center (LACC) in Los Angeles; the most recent event was held from June 14–16, 2016. The show in 2017 will be held from June 13–15, 2017.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen