Hem
(Shutterstock)

Efter kritiken: Unity lovar förändra sin prispolicy

Unity – som ligger bakom den mycket populära spelmotorn med samma namn – presenterade förra tisdagen en ny prispolicy, som i korthet innebär att utvecklare får betala varje gång en installation av ett spel baserat på motorn görs. Förändringen väckte stor ilska bland många spelutvecklare, och nu lovar Unity att se över upplägget. Det rapporterar Engadget.

Beskedet om en översyn av prispolicyn kommer efter att 19 spelstudior meddelat att de kommar att sluta använda Unitys annonssystem till följd av förändringen.

Det har även funnits en del motstånd mot förändringen även internt på bolaget, skriver Sweclockers.

Hur en eventuellt förändring kommer att se ut återstår att se. Unity har utlovat en detaljerad uppdatering om ”‘några dagar”.

 
Unity
Wikipedia (en)
Unity is a cross-platform game engine developed by Unity Technologies, first announced and released in June 2005 at Apple Worldwide Developers Conference as a Mac OS X game engine. The engine has since been gradually extended to support a variety of desktop, mobile, console and virtual reality platforms. It is particularly popular for iOS and Android mobile game development, is considered easy to use for beginner developers, and is popular for indie game development.The engine can be used to create three-dimensional (3D) and two-dimensional (2D) games, as well as interactive simulations and other experiences. The engine has been adopted by industries outside video gaming, such as film, automotive, architecture, engineering, construction, and the United States Armed Forces.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen