En av sex fakturor förfaller: “Kostar företag mer än pengar”
Företagare drivs av att forma sitt eget öde. Men det finns en sak du inte kan kontrollera, som har tråkiga effekter på verksamheten: Att vänta på betalningar.
Färsk data från Fortnox visar att problemet är utbrett. En av sex fakturor (17 procent) utfärdade av små- och medelstora företag inom Sverige under 2023 betalades för sent, eller inte alls. Fakturorna som analyserades var utställda till svenska företag och konsumenter.*
Även om merparten av fakturorna betalas i tid, orsakar orimligt långa betalningsvillkor på upp emot 100 dagar (inom B2B) stora problem.
– Utdragna betalningar kostar företagare mycket mer än pengar – man tvingas att ödsla tid och energi på att stressa, jaga kunder och stuva om tillväxtplaner, säger Michael Hansen, chef för Affärsområdet Pengar inom Fortnox.
Företagare drar tyngsta lasset
Att mindre företag måste agera bank åt andra, ofta större, bolag skadar verksamheten på många sätt. I vissa fall hotar betaltider företagets överlevnad. Var fjärde konkurs inom EU beror på sena betalningar, enligt statistik från EU-kommissionen (2023).
Ytterligare konsekvenser är sämre produktivitet, förmåga att anställa och investera samt försämrat välmående bland entreprenörer som en följd av kroniska likviditetsproblem.
– Den rådande lågkonjunkturen pressar många sektorer hårt, företagare kämpar om överlevnad. Det ställer ökade krav på entreprenörer att försöka få betalt snabbare för att stärka upp likviditeten, säger Michael Hansen.
Fyra tips för att få betalt snabbare:
1. Var proaktiv
Försök få kunden att betala med autogiro; var snabb med påminnelser; korta faktureringstiden om möjligt.
2. Delfakturera större uppdrag
Vänta inte till slutleverans för att ta betalt.
3. Automatisera processer
Skicka fakturor digitalt via ditt affärssystem.
4. Fakturafinansiering
Sälj eller belåna kundfakturor och stärk kassan direkt.
*Över 100 miljoner fakturor som skapats i Fortnox analyserades. Majoriteten av företagen verkar inom Bygg, Tillverkning, Handel, IT, Konsultverksamhet eller Administration. Fakturor betalade inom sju dagar efter förfallodatumet räknades som betalda i tid.
Andel fakturor som betalas inom 7 dagar efter förfallodatum
B2B: 86 procent
B2C: 75 procent
Båda: 83 procent
Andel fakturor som betalas inom 30 dagar efter förfallodatum
B2B: 94 procent
B2C: 90 procent
Båda: 93 procent