Hem
Bild från Linköping. (Stefan Jerrevång/TT)

Expert: Aggressivitet del av gängens marknadsföring

Tisdagsmorgonens sprängning i Linköping kan vara del av en trend där dåden blir allt mer våldsamma och inte ”bara” skrämsel. Det säger David Sausdal, kriminolog och polisforskare, till SvD.

Han säger att sprängningarna ofta är ett sätt för kriminella att driva in pengar, men att det också kan vara en form av markering mot befolkningen där gängen vill visa för allmänheten att de existerar.

– Man kan prata om sprängningarna som en typ av aggressiv marknadsföringsstrategi.

Hittills i år har det inträffat minst 38 explosioner i Stockholm, sex fler än det tidigare rekordet för ett år. I polisregion väst är det 24 explosioner, även det fler än något annat år.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen