Expert: Sväljer inte längre allt influencers skickar ut
Åsikterna har haglat kring influeraren och föreläsaren Linnéa Claeson den senaste tiden då hon ifrågasatts för sanningshalten i sina vittnesmål om sexuella trakasserier och hot.
Eva Ossiansson, doktor i marknadsföring vid Göteborgs universitet, säger till TT att många influerare bygger sitt varumärke på trovärdighet.
– Frågan är hur långt man kan gå. Hur bygger man på med nya berättelser utan att gå på tomgång? Det är där det kanske har gått snett i vissa fall.
Linda Hörnfeldt, grundare av intresseorganisationen Influencers of Sweden, menar att rollen som aktivist är förmildrande för att ”ta ut svängarna”.
– Det är en skillnad jämfört med att ljuga om trafiksiffror för att tjäna mer pengar.
Jonas Colliander, forskare i marknadsföring vid Handelshögskolan i Stockholm, menar att professionaliseringen av influerarbranschen lett till den senaste tidens kritikstormar.
– Tiden när folk svalde allting influencers skickade ut, de dagarna är nu bakom oss, säger han till SvD Näringsliv.