Hem
Linnéa Claeson/bild från Instagramkontot Assholesonline. (Noella Johansson/TT / TT NYHETSBYRÅN)

Expert: Sväljer inte längre allt influencers skickar ut

Åsikterna har haglat kring influeraren och föreläsaren Linnéa Claeson den senaste tiden då hon ifrågasatts för sanningshalten i sina vittnesmål om sexuella trakasserier och hot.

Eva Ossiansson, doktor i marknadsföring vid Göteborgs universitet, säger till TT att många influerare bygger sitt varumärke på trovärdighet.

– Frågan är hur långt man kan gå. Hur bygger man på med nya berättelser utan att gå på tomgång? Det är där det kanske har gått snett i vissa fall.

Linda Hörnfeldt, grundare av intresseorganisationen Influencers of Sweden, menar att rollen som aktivist är förmildrande för att ”ta ut svängarna”.

– Det är en skillnad jämfört med att ljuga om trafiksiffror för att tjäna mer pengar.

Jonas Colliander, forskare i marknadsföring vid Handelshögskolan i Stockholm, menar att professionaliseringen av influerarbranschen lett till den senaste tidens kritikstormar.

– Tiden när folk svalde allting influencers skickade ut, de dagarna är nu bakom oss, säger han till SvD Näringsliv.

bakgrund
 
Linnéa Claeson
Wikipedia (sv)
Linnéa Petra Sofie Claeson, född 31 januari 1992 i Norrköping, är en tidigare svensk handbollsspelare och numera samhällsdebattör. Hon är utöver handbollskarriären känd för sitt Instagramkonto Assholesonline där hon synliggör sexuella trakasserier och näthat, och bemöter kränkningar med humor. I juli 2017 blev Claeson kolumnist i Aftonbladet.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen