Hem

Facebook sålde annonser riktade till antisemiter

Facebook har låtit annonsörer sälja riktade annonser till personer som visat intresse för antisemitiska termer som exempelvis ”jew hater” (judehatare). Det har den icke vinstdrivande organisationen Pro Publica som sysslar med grävande journalistik avslöjat. Pro Publica har lyckats nå 2 300 personer med riktad annonsering baserad på just antisemtiska intressekategorier som genererats av annonssystemet automatiskt. Dessutom fick man samtliga sina annonser godkända på bara 15 minuter. Det rapporterar USA Today.
Efter att Pro Publica upplyst Facebook om saken valde det sociala nätverket att genast radera de anitsemitiska kategorierna. Facebook säger nu att man ska se över granskningsmöjligheterna när det gäller automatiskt genererade kategorier.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen