Hem
Arkivbild: Facebookcheferna Mark Zuckerberg, Dan Rose och Sheryl Sandberg (Drew Angerer / GETTY IMAGES NORTH AMERICA)

Facebook skärper riktlinjer om politisk annonsering

Facebook kommer att införa ett tillfälligt stopp för politiska annonser efter att vallokalerna stänger i det amerikanska valet den 3 november. Beskedet innebär en skärpning av riktlinjerna, och kommer i skuggan av president Donald Trumps ovilja att lova att han kommer att respektera valresultatet.

Syftet är att minska möjligheterna att sprida förvirring, skriver bolaget i en bloggpost.

Stoppet väntas gälla omkring en vecka, men det kan ändras, säger Sara Schiff, produktansvarig för politisk annonsering på Facebook.

– Vi vet att det här valet kommer att bli annorlunda än något tidigare, säger hon enligt CNBC.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen