Hem
Arkivbilder: Stefan Löfven, Saab-bilar och ett Jas 39 C Gripen-plan. (TT)

Faktafel och förväxlingar i brasilianskt mutåtal

Det omfattande mutåtalet i Brasilien innehåller flera faktafel och förväxlingar, skriver TT som tagit del av dokumentet. Bland annat nämns statsminister Stefan Löfven (S) ett flertal gånger, även om han inte beskrivs som misstänkt för något. Han uppges bland annat ha varit angelägen om att Gripenaffären skulle genomföras eftersom Saab ”inte gick bra ekonomiskt”, med hänvisning till en portugisisk Wikipedialänk. Det står i åtalet att Saab gick så dåligt att företaget begärdes i konkurs 2011.

Men det var inte Saab AB som gick i konkurs, utan biltillverkaren Saab. Saab AB vill varken kommentera faktafelen eller åtalet i stort.

– Vi konstaterar bara att varken Saab eller någon Saabmedarbetare är föremål för det där åtalet, säger företagets presschef Helene Lindstrand till TT.

bakgrund
 
Saab AB
Wikipedia (sv)
Saab AB, tidigare Svenska Aeroplanaktiebolaget (SAAB), är ett svenskt företag med huvudkontor i Stockholm med huvudsaklig inriktning mot högteknologi inom försvarsindustri, civil säkerhet samt luftfart. Företaget fokuserar på tre strategiska områden: försvars- och säkerhetslösningar, system och produkter samt aeronautik. Bland produkterna kan nämnas simuleringsutrustning baserad på laserteknik för direktriktade vapen. Tidigare har Saab även konstruerat och tillverkat civila flygplan och personbilar (av märket Saab). Saab-koncernen var år 2010 världens 29:e största vapenproducent, och 2011 världens 25:e, och står för mer än 60 procent av svensk krigsmaterielexport (2010).
bakgrund
 
Saab Automobile AB
Wikipedia (sv)
Saab var en svensk biltillverkare, för närvarande inaktiv. Varumärket för personbilar övertogs efter Saabs konkurs av National Electric Vehicle Sweden AB (NEVS), som år 2012 köpte konkursboet efter Saab Automobile AB. Den 21 juni meddelade NEVS att man kommer att använda NEVS som varumärke på framtida bilar. Första bilen med det nya namnet som produceras blir en elbil modell 9-3 som ska lanseras under 2017. Verksamheten grundades år 1949 i Trollhättan, då försvarskoncernen Saab presenterade sin första personbil - Saab 92001. Företaget nådde stora framgångar under den senare halvan av 1900-talet med modeller som Saab 900 och Saab 9000. År 1990 styckades Saabs personbilsdivision av till ett separat bolag, kallat Saab Automobile AB, som år 2000 blev helt uppköpt av amerikanska General Motors. Det var under denna tid som modellerna Saab 9-3 och Saab 9-5 introducerades på den globala marknaden. 2010 såldes bolaget till det nederländska bolaget Spyker, som sedan tidigare bedrivit småskalig tillverkning av sportbilar. Bolaget försattes i konkurs under december 2011, men produktionen upphörde redan i april samma år. Cirka ett halvår senare, i juni 2012, meddelade konkursförvaltarna att det nybildade konsortiet National Electric Vehicle Sweden, förkortat NEVS, tecknat avtal om att förvärva samtliga tillgångar i konkursboet efter Saab Automobile AB. I och med detta förvärvade NEVS även rättigheterna till att nyttja varumärket Saab. Under 2013 återupptogs serieproduktionen av Saab 9-3 på Stallbacka i Trollhättan. Dessa bilar producerades fram till 2015 och för närvarande används anläggningen i Trollhättan för reservdelsproduktion i regi av Orio (tidigare Saab Automobile Parts), samt utveckling av framtida el- och hybridbaserade bilmodeller. Idag nyttjas varumärket Saab, förutom av Saab AB, även av reservdelsföretaget Orio AB (tidigare Saab Automobile Parts AB). Orio AB bedriver produktion och distribution av reservdelar och tillbehör till Saab, både direkt till privatkunder och till auktoriserade återförsäljare, samt agerar paraplyorganisation för de auktoriserade Saab Servicecenter som finns runt om i världen.

Mer om mutåtalet

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen