Hem

Fastly: It-haveri efter att kund ändrat inställningar

Tisdagens stora it-haveri orsakades av ett fel i programvaran som utlöstes efter att en kund ändrat sina inställningar. Det menar nätleverantören Fastly, enligt Reuters.

I ett blogginlägg skriver Fastlys teknik- och infrastrukturchef Nick Rockwell att ”avbrottet var stort och allvarligt”.

”Och vi är verkligen ledsna för påverkan för våra kunder och alla som litar på dem”, skriver han vidare.

Felet fanns i en programuppdatering som utlöstes efter att en oidentifierad kund ändrat inställningarna som i sin tur orsakade problem för 85 procent av nätverken.

bakgrund
 
Fastly
Wikipedia (en)
Fastly is an American cloud computing services provider. It describes its network as an edge cloud platform, which is designed to help developers extend their core cloud infrastructure to the edge of the network, closer to users. The Fastly edge cloud platform includes their content delivery network (CDN), image optimization, video and streaming, cloud security, and load balancing services. Fastly's cloud security services include denial-of-service attack protection, bot mitigation, and a web application firewall. Fastly web application firewall uses the Open Web Application Security Project ModSecurity Core Rule Set alongside its own ruleset. The Fastly platform is built on top of Varnish.

Läs även

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen