Fokus på skolsegregation i stor valdebatt i Malmö
Nio partier drabbade samman i Sydsvenskans stora valdebatt på Moriska Paviljongen i Malmö på måndagskvällen. En debatt som till stor del kom att handla om skolsegregation, skriver tidningen.
Kommunstyrelsens ordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) kallade skolsegregationen för den största utmaningen för Malmö, och att bostadssegregationen måste brytas för att kunna lösa den. Torbjörn Tegnhammar (M) höll inte med socialdemokraten, utan ville i stället se en ”kunskapsbonus” till framgångsrika skolor och att socialtjänsten ges möjlighet att stödja de föräldrar som inte kan hjälpa sina barn.
Även nivågrupperingar diskuterades, där MP och S var tydligt emot medan allianspartierna var för.
bakgrund
Nivågruppering
Wikipedia (sv)
Nivågruppering innebär att en grupp elever grupperas efter sin kompetens eller inlärningsförmåga. Utgångspunkten är att olika elever har olika prestationsförmågor. Dessa olikheter framkommer dels som skillnader mellan individer (inter-individuella skillnader), dels som skillnader inom individer (intra-individuella skillnader).
Å ena sidan medför dessa skillnader att olika elever når målet olika snabbt (snabbhetsdifferentiering). Å andra sidan medför skillnaderna att vissa elever inte klarar av de svårare uppgifterna (svårighetsdifferentiering).
Nivågruppering kan genomföras på en rad olika sätt:
1. Olika skolor. Högbegåvade elever kan samlas till en specialskola för högbegåvade. Personer med utvecklingsstörning elever sammanförs i särskola, personer med synnedsättning ges utbildning i Blindinstitutet. För högpresterande idrottare finns Tennisgymnasiet, Skidskytteskolan m.m.
2. Olika linjer inom en skola.
3. Olika grupperingar inom en klass.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen