Hem
Arkivbild: Näthat. (FREDRIK SANDBERG / TT / TT NYHETSBYRÅN)

”Företag vill tjäna pengar på så kallat näthat”

Flera företag och organisationer vill tjäna pengar på att måla upp internet som en farlig plats där hatet florerar. Det skriver Anya Alenberg, integritetsombudsman på nätföretaget Bahnhof, på SvD Debatt. Men i de flesta fall handlar det bara om att tjäna pengar eller att skapa en ”buzz” kring sitt varumärke, skriver Alenberg och nämner Telenors tjänst Nätfrid och Svenska Pens kampanj mot näthat som exempel.

”Allt de har att komma med är tomma hot och ett tomt försvar. Det fungerar bra att försvara sig själv, helt gratis”, skriver hon.

Debattören

Anya Alenberg, nätvettsexpert och integritetsombudsman hos internetföretaget Bahnhof.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen