Hem
CapcitoANNONS

Företagare: Dags att bli lite arg

Om det finns ett problem som nästan alla företag har gemensamt, så är det den olidligt långa väntan på att få betalt. Den genomsnittliga fakturan till småföretag i Sverige betalas in fem dagar för sent, enligt statistik från långivaren Capcito. Det på betalningsvillkor som ofta är uppemot 60–90 dagar.
Här är Capcitos fyra tips för att slippa vänta och tjata på inbetalningar.

Bli lite förbannad

Ni kämpar dag ut och dag in för att leverera grymma varor eller tjänster. Ska intressenterna verkligen få hämma era möjligheter att anställa er nästa stjärna, eller investera i en ny anläggning? Utöva er rätt och våga ta ett konstruktivt snack med kunden. Om inget annat hjälper – se till att skicka fakturan till inkasso i tid.

Fixa faktureringsprogram

Bara var fjärde småföretagare i Sverige fakturerar via ett bokförings- eller faktureringsprogram, enligt Visma (2020). Ett smidigt faktureringsverktyg låter er automatisera utskick och påminnelser i en smidig översikt – och därmed snabba på inbetalningar.

Erbjud en betalningsplan

Att be om förskottsbetalning eller erbjuda en betalningsplan är två smarta sätt att jämna ut kassaflödet – inte minst när stora summor och långa löptider står på bordet. Det här förutsätter givetvis en lyhörd dialog med kunden.

Sälj fakturorna

Genom fakturaförsäljning får ert företag upp till 99 procent av fakturans värde direkt – och möjlighet att sätta kapitalet i arbete här och nu. Dessutom slipper ni hantera utskick och påminnelser samtidigt som ni minskar risken att behöva dra ut på era egna utbetalningar.

Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.
Annons