Hem
Kenyas president Uhuru Kenyatta under en presentation av ett Kinafinansierat infrastrukturprojekt. (Khalil Senosi / TT NYHETSBYRÅN)

Forskare: Kina överlägset största finansiär utomlands

Kina har på kort tid tagit över rollen som största finansiär av utvecklingsprojekt utomlands, rapporterar BBC. Sedan 2003 har landet finansierat 13 427 infrastrukturprojekt i 165 länder till ett värde av 843 miljarder dollar, enligt en beräkning från ett universitet i USA.

Många av projekten är kopplade till Kinas satsning på den ”nya sidenvägen” och har finansierats genom lån från kinesiska banker till hög ränta.

Under sommarens G7-möte i Storbritannien beslutade G7-länderna att starta en egen investeringsfond för att försöka bekämpa det kinesiska inflytandet. David Dollar vid den amerikanska tankesmedjan Brookings är dock skeptisk till att det kommer göra särskilt stor skillnad.

– De initiativen kommer inte ha tillräckligt med pengar för att möta behovet av infrastruktursatsningar i världen. Dessutom är det byråkratiskt och tidskrävande att arbeta med finansiärer i västvärlden, säger han till BBC.

bakgrund
 
Nya sidenvägen
Wikipedia (en)
The Belt and Road Initiative (BRI, or B&R), known in Chinese and formerly in English as One Belt One Road (Chinese: 一带一路) or OBOR for short, is a global infrastructure development strategy adopted by the Chinese government in 2013 to invest in nearly 70 countries and international organizations. It is considered a centerpiece of Chinese Communist Party (CCP) general secretary and Chinese leader Xi Jinping's foreign policy. The BRI forms a central component of Xi Jinping's "Major Country Diplomacy" (Chinese: 大国外交) strategy, which calls for China to assume a greater leadership role for global affairs in accordance with its rising power and status. Xi originally announced the strategy as the "Silk Road Economic Belt" during an official visit to Kazakhstan in September 2013. "Belt" is short for the "Silk Road Economic Belt," referring to the proposed overland routes for road and rail transportation through landlocked Central Asia along the famed historical trade routes of the Western Regions; whereas "road" is short for the "21st Century Maritime Silk Road", referring to the Indo-Pacific sea routes through Southeast Asia to South Asia, the Middle East and Africa. Examples of Belt and Road Initiative infrastructure investments include ports, skyscrapers, railroads, roads, airports, dams, coal-fired power stations, and railroad tunnels. The initiative was incorporated into the Constitution of China in 2017. The Chinese government calls the initiative "a bid to enhance regional connectivity and embrace a brighter future." The project has a target completion date of 2049, which will coincide with the centennial anniversary of the People's Republic of China (PRC)'s founding. Some observers and skeptics, mainly from non-participant countries, including the United States, interpret it as a plan for a sinocentric international trade network. In response the United States, Japan and Australia had formed a counter initiative, the Blue Dot Network in 2019, followed by the G7's Build Back Better World initiative in 2021. A 2019 study conducted by global economic consultants CEBR forecasted that BRI was likely to boost world GDP by $7.1 trillion per annum by 2040.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen