Hem
(Wade Payne / AP)

Forskaren: Psykologiska knep triggar våra köp

Under Black Friday och dagarna innan kommer företagen att använda psykologiska knep för att öka försäljningen. Enligt sparekonomen Shoka Åhrman är några av dessa tidsbegränsning, personliga rekommendationer och meddelanden om att en vara håller på att ta slut.

– Det triggar någonting hos oss. Vi tror att vi är på väg att gå miste om det bästa erbjudandet, säger hon till SVT.

Vad är det som egentligen triggas? Enligt marknadsföringsdoktorn Alisa Minina Jeunemaitre handlar det om att trixen aktiverar känslor snarare en logik. ”Att göra en ’deal’ känns som att vinna ett spel – ett sentiment som förstärks av den festliga atmosfären, folkmassorna och konkurrenskraften”, skriver hon på Psychology Today.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen