Hem
OceanGates Titan. Arkivbild. (AP)

Frågan som återstår: Förstod de att de skulle dö?

Drygt ett år efter att undervattensfarkosten Titan imploderade på väg ner till Titanics vrak återstår fortfarande flera grundläggande frågor om olyckan. Det skriver BBC med anledning av stämningen mot företaget Oceangate.

En fråga, och den kanske svåraste för de anhöriga, är huruvida besättningen förstod att något gått snett och att de skulle dö. En annan är varför Oceangate ignorerade varningar om Titans säkerhetsproblem. Djuphavsforskaren Victor Vescovo säger till BBC att han avrådde flera i besättningen skarpt från att resa med Titan, inklusive sin vän Hamish Harding som var en av dem som dog ombord.

– Jag sa till honom, i otvetydiga ordalag, att han inte skulle gå ombord.

Ytterligare en fråga som ännu inte fått svar är vad exakt på Titan som havererade. Enligt BBC fanns flera svagheter med undervattensfarkostens konstruktion, bland annat dess form och material.

bakgrund
 
Titan-olyckan
Wikipedia (en)
On 18 June 2023, Titan, a submersible operated by the American tourism and expeditions company OceanGate, imploded during an expedition to view the wreck of the Titanic in the North Atlantic Ocean off the coast of Newfoundland, Canada. Aboard the submersible were Stockton Rush, the American chief executive officer of OceanGate; Paul-Henri Nargeolet, a French deep-sea explorer and Titanic expert; Hamish Harding, a British businessman; Shahzada Dawood, a Pakistani-British businessman; and Dawood's son, Suleman. Communication between Titan and its mother ship, MV Polar Prince, was lost 1 hour and 45 minutes into the dive. Authorities were alerted when it failed to resurface at the scheduled time later that day. After the submersible had been missing for four days, a remotely operated underwater vehicle (ROV) discovered a debris field containing parts of Titan, about 500 metres (1,600 ft) from the bow of the Titanic. The search area was informed by the United States Navy's (USN) sonar detection of an acoustic signature consistent with an implosion around the time communications with the submersible ceased, suggesting the pressure hull had imploded while Titan was descending, resulting in the instantaneous deaths of all five occupants. The search and rescue operation was performed by an international team organized by the United States Coast Guard (USCG), USN, and Canadian Coast Guard. Support was provided by aircraft from the Royal Canadian Air Force and United States Air National Guard, a Royal Canadian Navy ship, as well as several commercial and research vessels and ROVs. Numerous industry experts had stated concerns about the safety of the vessel. OceanGate executives, including Rush, had not sought certification for Titan, arguing that excessive safety protocols and regulations hindered innovation.

Gå förbi betalväggar!

Omni Mer låser upp en mängd artiklar. En smidig lösning när du vill fördjupa dig.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen