Hem
Fredrik Sandberg /TT

Genomgång: Tydliga spår av ”passapåflation” i delåren

Priset på de flesta konsumtionsvaror har rusat samtidigt som företagen som tillverkar produkterna kunnat öka sina vinster. Det skriver Dagens Nyheter efter en genomgång av nio börsnoterade storbolags kvartalsrapporter.

Ett tydligt exempel på det tidningen kallar ”passapåflation” finns i Essity. Bolagets vinst rusade 36 procent på årsbasis i första kvartalet i spåren av rejäla prishöjningar. Blöjor har exempelvis blivit 21 procent dyrare det senaste året, enligt DN.

Frågan om hur vinstkraven påverkat det senaste årets inflationsuppgång har lyfts av ekonomer hos bland annat UBS och ECB den senaste tiden. DN-reportern Carl Johan von Seth menar dock att det ännu är för tidigt att säga.

”Att vinsterna ökar betyder egentligen inte att prischocken är deras fel”, skriver han.

Rapporterna DN läst

Orkla
Cloetta
Essity
Nestlé
P&G
Unilever
Pepsico
Coca-Cola Company
Mondelez

Gör en klok investering – testa Omni Ekonomi

Inflation, högre räntor och stora börsrörelser. Hur stor avkastning vågar vi räkna med ett år som detta? Vilka fällor ska man undvika på börsen? Och inom vilka sektorer finns vinnare?

Med Omnis systerapp Omni Ekonomi får du Sveriges mest heltäckande bevakning av börs- och bolagsnyheter. Lägg därtill att Sveriges främsta aktieexperter svarar på de svåra frågorna och hjälper dig att navigera marknaderna.

Nu får alla Omniläsare chansen till en klok investering – testa Omni Ekonomi i två månader för endast 49 kronor (spara 269 kronor).

Gå förbi betalväggar!

Omni Mer låser upp en mängd artiklar. En smidig lösning när du vill fördjupa dig.

Vi strävar alltid efter objektivitet och faktagranskar alltid våra artiklar. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen