Hem
Gessle och den fällda reklambilden. (TT/Reklamombudsmannen.)

Gessles hotell fälls – reklam med rumpa sexistisk

Hotel Tylösand, som ägs av Per Gessle, marknadsförde hotellsommaren 2015 med en bild på en kvinnas sandiga, bikiniklädda rumpa. Nu fälls reklamen av Reklamombudsmannen som slår fast att den är könsdiskriminerande. Det skriver Dagens Media.
Bilden på rumpan fanns på baksidan av en broschyr som skickades som direktreklam till privatpersoner. Bakom anmälan ligger Sveriges Kvinnolobby, som anser att den är ett uppenbart exempel på sexistisk reklam där en kvinnas kropp används i marknadsföringssyfte.
Reklamombudsmannen anser att reklamen är kränkande för kvinnor i allmänhet och skriver i sin bedömning att ”kvinnan, genom sin klädsel och det sätt som bilden är beskuren, framställs som ett rent sexobjekt”.

Bakgrund:

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen