Hem

Google har presenterat sin tjänst för spelstreaming

Google offentliggjorde som väntat en streamingtjänst för spel i samband med ett event på spelutvecklarmässan GDC i San Francisco på tisdagskvällen.

Plattformen – som får namnet Stadia – bygger på att den tunga processorkraften finns i molnet, vilket dels medger att spelen kan köras på relativt enkel hårdvara, dels innebär att utvecklarna inte behöver tänka på eventuella hårdvarumässiga begränsningar när de utformar spelen. Plattformen kommer vid lanseringen att medge att man streamar spel i 4K-upplösning med en uppdateringsfrekvens på 60 bilder i sekunden.

Konceptet öppnar även upp för nya distributionsmodeller för spel. Google visade bland annat upp hur användarna kan klicka på en länk till en Youtubevideo av ett spel och sätta igång en strömmad version av spelet på bara några sekunder.

Google kom inte med något exakt lanseringsdatum, utan nöjde sig med att meddela att tjänsten lanseras under 2019. Till en början lanseras Stadia i USA, men även Europa ska få tillgång till tjänsten efterhand.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen