Hem
Illustrationsbild. (Helena Landstedt/TT / TT NYHETSBYRÅN)

Gratistidningar har tappat hälften av sina intäkter

Annonsintäkterna rasar för svenska tidningar på grund av coronaviruspandemin – och värst drabbade är gratistidningarna som förlorar upp emot hälften av sina intäkter. Det rapporterar Kulturnytt i P1.

Claes de Faire, chefredaktör på lokaltidningskoncernen Mitt i, säger att mycket av tidningens annonsering riktar sig till någon form av aktivitet. Mycket av den aktiviteten har stängt igen, vilket drabbar näringsidkare – och därmed Mitt i som marknadsförare.

Blir den här situationen blir långvarig kommer det att behövas någon form av hjälp. Annars kommer demokratiskt viktiga institutioner att gå under, säger han.

Läs mer

Mer om viruset

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen