Hem
Reklambilden med pojken i tröjan har rört upp debatt och reaktioner. (TT)

H&M-pojkens mamma: Det har tagit hårt på mig

Hennes 5-årige son hamnade i världens strålkastarljus när han bar en tröja i en H&M-kampanj med texten ”coolest monkey in the jungle”. Rasismdebatten som följde har förändrat livet för familjen i Rönninge utanför Stockholm, berättar mamman Teresa Mango för SVT Nyheter.

Hon har fått ta emot mängder av hat och hot efter att hon i ett inlägg uttryckt att reaktionerna var överdrivna, berättar hon.

– Jag tycker inte att tröjan är rasistisk, men jag vet vad rasism är. Jag har själv blivit kallad apa och jag kan historien men i det här sammanhanget så ser jag inte kopplingen. Samtidigt måste vi respektera varandras åsikter och hur vi tolkar saker i livet, säger hon till SVT.

Efter uppmärksamheten har H&M plockat bort tröjan ut sortimentet och bett om ursäkt. Företaget har också inrättat en ny chefstjänst med fokus på mångfald och inkludering.

Vad gäller sonen så är han inte medveten om debatten som bilden på honom skapat, säger Teresa Mango.

– Han vet bara att han är en superstar och att alla tycker att han är cool.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen