”H&M:s rapport – ännu ett dåligt tecken för handeln”
I går vinstvarnade brittiska Next och H&M:s rapport på torsdagen var ännu ett dystert besked från den europeiska detaljhandeln, skriver Bloomberg.
H&M:s försäljning var redan känd men rörelseresultatet var långt under förväntan.
Reorna ökade något i kvartalet men varulagren är välfyllda och det talar för att det kommer att synas fler röda prislappar i butikerna framöver, spår DI:s Julia Forsberg i en kommentar.
Förutom inflationen kämpar bolaget med en kronkurs som gör inköpen dyra. På rapportpresentationen sa också finanschefen Adam Karlsson att dollarn är den faktor som riskerar att få störst negativ effekt kommande kvartal.
H&M-aktien föll som mest 7 procent i öppningshandeln till den lägsta nivån sedan 2004 – men återhämtade sig något och är vid klockan 13 ner mer modesta 3 procent.
Bolagsfakta H&M
Hennes & Mauritz (HM B)
H&M grundades 1947 och är en detaljhandelskedja med huvudkontor i Stockholm och verksamhet globalt. I koncernen ingår varumärkena Cos, Monki, & Other Stories, Arket och Weekday.
Vd: Helena Helmersson
Styrelseordförande: Karl-Johan Persson
Lista: Nasdaq Stockholm, Large Cap
P/E-tal: 16,89
Börsvärde: 207 711 mkr
Faktan hämtad från Avanza den 23 maj 2022.
Så får du den bästa ekonomibevakningen:
Nyheten du läste här kommer från Omni Ekonomi, som är Omnis systerapp. Omni Ekonomi hjälper dig att navigera i den just nu turbulenta ekonomiska verkligheten – med nyheter, analyser och handfasta råd kring din privatekonomi. Just nu får du testa Omni Ekonomi i tre månader för 99 kronor. Erbjudandet gäller även dig som har testat Omni Ekonomi tidigare.