Hem
Att köra på vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren är en självklarhet för de flesta i Sverige. Men under de långa perioder kring vår och höst när vädret skiftar är det inte lika enkelt. För just dessa perioder har Michelin utvecklat det nya däcket MICHELIN CrossClimate. (Foto: Colourbox/Michelin)
MichelinANNONS

Här är nya bildäcket som fixar opålitliga väglagen

Vilka däck väljer du i skarven mellan vår och vinter, eller höst och vinter?
Ena dagen kan det vara solsken och plusgrader, för att på nästa falla snö.
Att köra på vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren är en självklarhet för de flesta i Sverige. Men under de långa perioder kring vår och höst när vädret skiftar är det inte lika enkelt.
För just dessa perioder har Michelin utvecklat det nya däcket MICHELIN CrossClimate.
– Vi har fyra årstider i Norden men väljer traditionellt bara mellan två sorters däck – sommar och vinter. På våren och hösten, när vädret och temperaturerna är som mest omväxlande, är det därför svårt för bilister att hitta rätt tidpunkt för däckbytet, säger Michel Pfeiffer, marknadschef för personbilsdäck på Michelin i Norden.

Innebär mer säkerhet för föraren

Michelin har använt teknik från både sommar- och vinterdäck när de utvecklat CrossClimate. Den nya gummiblandningen klarar olika temperaturer och underlag, och har ett nytt V-format däckmönster med nya lameller, som ger bra grepp på asfalt samtidigt som det ger bra acceleration på snö.
– Därmed ger det föraren mer säkerhet under vår, sommar och höst jämfört med ett traditionellt sommardäck, säger Michel Pfeiffer.
Även om MICHELIN CrossClimate klarar vissa vinterförhållanden så är det inte ett vinterdäck enligt gällande svensk lagstiftning och får alltså inte användas under perioden mellan den 1 december och 31 mars när det råder vinterväglag.

Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.