Hövding-användare bidrar till framtidens cykelstäder
I alla städer finns olycksdrabbade trafikplatser. Det kan röra sig om allt från snäva kurvor, korsningar med skymd sikt eller högt trafikerade zoner. Som cyklist är man per automatik mer utsatt på dessa platser – något som Hövding bidrar till att minska. Danmarks Tekniska Universitet (DTU) och Köpenhamns Universitet bedriver ett omfattande forskningsprojekt baserat på omfattande data som cyklister med Hövding har bidragit med.
– Vi jobbar för att kunna hjälpa cyklister i deras egen miljö. Genom att aktivt samla in data från våra användare kan vi identifiera farliga platser och även se vilken typ av olycka som är vanligast förekommande. All denna anonymiserade information delar vi med oss av till kommuner och stadsplanerare så att de ska kunna vidta åtgärder direkt och säkra upp trafiken, säger Amin Malalla, Director of Product Development på Hövding.
Forskningsprojektet har pågått sedan 2021 och har hittills lett till många meningsfulla insikter.
– Infrastruktur är kostsamt och för att förändring ska kunna ske behövs bra underlag. Med hjälp av forskningen och vår cykeldata har vi möjliggjort en modell för i vilka områden kommuner bör satsa och på så sätt stärka upp både infrastruktur och det proaktiva arbetet för trafikolyckor, fortsätter Amin Malalla.
Säkra och anpassade cykelstråk
Projektet riktar sig främst mot större städer med hög cykeltrafik och målet framåt är högt.
– Vi hoppas kunna bidra till att kommuner i framtiden bygger säkra cykelstråk helt anpassade för mängden cyklister och deras dagliga beteende för att minska fara. Just nu arbetar vi på att tillgängliggöra och konkretisera vår data ännu mer för forskare och stadsplanerare. Vi vill vara en del av arbetet för att bidra till säkra cykelstäder internationellt, avslutar Amin Malalla.