Huawei siktar på en femtedel av svenska marknaden
Den kinesiska mobiltillverkaren Huawei har i dag 10 procent av den svenska marknaden, men Sverigechefen Kenneth Fredriksen ser fortsatt tillväxtpotential. Han vill dubbla marknadsandelen.
– Jag tror att det finns behov av en stark konkurrent till de två stora och att vi kan växa ytterligare och nå en marknadsandel på 15–20 procent under året, säger han till DI under mobilmässan MWC i Barcelona.
bakgrund
Huawei
Wikipedia (sv)
Huawei (kinesiska: 華為?, pinyin: Huáwéi) är ett kinesiskt ICT-företag som tillverkar och säljer kommunikationsutrustning till operatörer, konsumenter och företag. Huawei är största tillverkaren av telekommunikationsutrustning i världen, sedan företaget gått om Ericsson.
Huawei grundades 1987 av Ren Zhengfei och är ett privat företag som ägs av sina anställda. Företagets huvudkontor ligger i Shenzhen i Guangdongprovinsen i Kina. Huawei har 140 000 anställda och företagets lösningar och produkter används i över 140 länder. 2011 hade företaget en omsättning på 203,9 miljarder kinesiska yuan (motsvarande cirka 215 miljarder kronor).
Huawei etablerade 2000 en forskning och utvecklingsorganisation i Kista, Sverige. I dag har bolaget över 500 medarbetare i Sverige inom forskning, utveckling och försäljning. Huaweis svenska forskning och utvecklingsorganisation har 350 anställa med kontor i Kista, Lund och Göteborg. I Sverige är de kända för att tillverka USB-modem för mobilt bredband samt utbyggnad av 4G-nätet till Tele2 och Telenor. Företaget uttalade i maj 2012 att de satsar på att inom tre år bli en av de tre största mobiltelefontillverkarna. Huawei har även påbörjat sin satsning inom den Nordiska enterprisemarknaden i form av Networks, Applications och Services.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen