Hem
SASANNONS

Hur skapas idéerna som kan förändra världen?

Hur skapas idéerna som kan förändra världen? Det är en fråga som är extra aktuell just nu då personer med en vilja att förändra världen kan delta i SAS Scholarship. Det är ett unikt mentorprogram som blandar skräddarsydda resor, möten med inflytelserika personer och upplevelser i syfte att ge tre vinnare möjligheten att utveckla sin idéer.

– Med SAS Scholarship vill vi inspirera och stötta personer med en idé och en vilja att långsiktigt förbättra världen, säger Didrik Fjeldstad VP Brand & Marketing, på SAS.

Om du tycker att det är svårt att knäcka den perfekta idén kommer här tre inspirerande exempel som visar att idéer kan komma från de mest oväntade håll.

1. Misslyckandet

När Spencer Silver försökte skapa ett superstarkt lim misslyckades han totalt. Det fäste inte tillräckligt bra och det var enkelt att ta loss det man limmat fast. Till en början verkade limmet värdelöst tills en kollega föreslog att de skulle fästa det på papperslappar – Post-It-lappen var född.

2. Sammanträffandet

Idéer kan också födas av lyckliga sammanträffanden, som när en ingenjör på Canon av misstag lade sin lödkolv på en spruta fylld med bläck. Inom ett par dagar hade han och hans team satt ihop världens första bläckstråleskrivare.

3. Börja i liten skala

Fröet till Air’bnb föddes när en av grundarna föreslog att de skulle hyra ut en del av deras gemensamma lägenhet med en sovplats, skrivbord och wifi till ”designers on the go”. I dag är tjänsten värderad till 25 miljarder dollar.

Om SAS Scholarship

– Ansökningarna sker via bild eller film där du som söker beskriver hur du vill skapa förändring.

– Sista ansökningsdag är den 30 november.

– Vinnarna presenteras senast den 20 december.

– De skräddarsydda resorna genomförs första kvartalet 2018.

– Öppet för ansökningar från Danmark, Norge och Sverige.

– Läs mer på: www.sasscholarship.com

Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.