Ikeas milstolpe: Sålde för 40 miljarder euro på ett år
Ikea rapporterar en global försäljningstillväxt på 6 procent i bolagets brutna helår, september till augusti. För första gången nådde den totala försäljningen över milstolpen 40 miljarder euro, motsvarande 427 miljarder svenska kronor.
Försäljningen i de befintliga varuhusen står dock i princip och stampar. Tillväxten kommer i stället från nyöppningar och onlineförsäljningen. E-handeln via holdingbolaget Ingka ökade med 46 procent under verksamhetsåret, skriver DI.
– Jag är rätt nöjd med att vi har levererat tillväxt […] Om vi lyssnar runt bland andra detaljhandelsföretag är det andra som backar, säger koncernchefen Jesper Brodin till tidningen.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen