Hem
Sociala medier-appar. Arkivbild. (Larsen, Håkon Mosvold / TT NYHETSBYRÅN)

Influencers som sätter dit andra kritiseras

”Deplatforming-metoden” där influencers med flera tusen följare på Instagram pressar företag att bryta med omstridda personer blir vanligare i Sverige, rapporterar SVT:s Kulturnyheterna.

Retorikexperten Elaine Eksvärd har uppmanat Spotify att få bort komikern Anton ”Mr Cool” Magnussons låt från Spotify. Deckarförfattaren Camilla Läckberg har uppmanat sina följare att mejla Nobelstiftelsen och önska akademiledamoten Horace Engdahls avgång. Båda har över hundratusen följare på Instagram.

Expressens kulturchef Karin Olsson är kritisk till fenomenet.

– Tendensen att gå på försörjningen är oroväckande, för då argumenterar man inte i sak utan försöker förgöra en annan människas levebröd. Det skapar en räddhågsen offentlighet och i praktiken en krympt yttrandefrihet, säger hon till Kulturnyheterna.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen