Hem
Bianca Ingrosso och Joakim Lundel. (TT)

Influerares marknadsföring granskas: ”Stort inflytande”

Konsumentverket kommer att granska en rad svenska influerare för hur de gör reklam i sociala medier, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.

Bland personerna som granskas finns Bianca Ingrosso, Jocke och Jonna och Therese Lindgren.

Myndigheten skriver att det ofta finns stora brister när det gäller influerare och marknadsföring, då det ofta inte framgår vad som är reklam.

– Vi vet att många influerare har ett stort inflytande på barn och unga. Därför är det extra viktigt att de tar sitt ansvar och följer lagen, säger Maja Rogemyr, jurist på Konsumentverket.

Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell är skarpt kritisk. I ett pressmeddelande skriver hon att influerarna konsekvent ”nonchalerar både reglerna och följarna”.

”Nu ser jag den snarast som en bransch där allt för många tycker sig stå över lagen. De behöver nu bli varse att faktiskt ingen står över lagen”, skriver hon.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen