Hem
Bild från kraschen den 14 november. (Henrik Montgomery/TT)

Inget antikrocksystem på olycksbussen i Stockholm

Den dödliga bussolyckan i Stockholm kanske hade kunnat undvikas om det hade rört sig om en nyare buss. Det säger Jonas Bäckstrand, tillförordnad generaldirektör på Statens haverikommission, till Arbetet.

– Det är inte omöjligt.

På bussar från 2024 och framåt finns avancerade antikollissionssystem. Den aktuella bussen tillverkades 2022. Bäckstrand vill dock inte göra en officiell rekommendation om att byta ut bussflottan.

– Det finns inget som hindrar att man byter ut bussar oavsett om vi föreslår det eller inte. Det skulle bli säkrare, men det är inte något realistiskt.

I dag meddelade haverikommissionen att man inte inleder någon utredning av olyckan eftersom man konstaterat att föraren drabbades av ett sjukdomsfall och var medvetslös när olyckan skedde.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen