Instagram uppges rikta annonser mest mot tonåringar
Instagram är desperata och vill hålla greppet om de tonåriga användarna, och därför har man sedan 2018 spenderat merparten av sin marknadsföringsbudget på riktad annonsering mot just den gruppen användare. Den bilden målar New York Times upp i en artikel, där man bland annat hänvisar till interna dokument som man kommit över.
I år ska annonsbudgeten ligga på motsvarande 3,6 miljarder kronor, uppger New York Times.
Det är framför allt Snapchat och Tiktok som är de stora rivalerna när det handlar om att locka unga användare. Enligt en färsk enkät som företaget Piper Sandler genomfört så anser endast 22 procent av de amerikanska tonåringarna att Instagram är deras favoritplattform. 30 procent uppger Tiktok som sin favoritapp, medan Snapchat leder med 35 procent.
Instagram ser den krympande tonåriga användarbasen som ”ett existentiellt hot”, skriver New York Times.
Facebook säger i en kommentar till uppgifterna till Business Insider att man förvisso ser tonåringar som en av de viktigaste grupperna, men att det inte är sant att man fokuserar helt och hållet på tonåringar med sin marknadsbudget.