Hem

Inte samma hajp kring Apples event som förr

”Den hajp som tidigare omgärdat Apples produktsläpp lyser med sin frånvaro” skriver TT i en artikel inför kvällens Iphonelansering, där man konstaterar att tiden då köerna ringlade långa när Apples nya produkter släpptes i butikerna är svunnen. Det handlar dels om att segmentet med smartphones i största allmänhet blivit mindre intressant för konsumenterna till följd av att innovationstakten avtagit, dels om att årets Iphonemodeller sägs vara tämligen lika den trio telefoner som Apple släppte förra hösten.

Telefonerna har också blivit dyrare, något som enligt flera bedömare sannolikt är resultatet av att konsumenterna byter telefon allt mer sällan.

– För Apples del dyker försäljningen både i värde och i antal. Värde inte lika mycket som antal. Man försöker få folk att köpa dyrare telefoner, säger IDC:s analyschef Martin Sundblad till TT.

Mashables techredaktör Raymond Wong skriver i en artikel att nästa års Iphone-modeller tycks vara betydligt mer intressanta än årets telefoner, åtminstone om man får tro de rykten som cirkulerat så här långt.

”Inga fel med bättre kameror, men om man hoppats på mer revolutionerande nyheter, så får man nog vänta till 2020” skriver Wong.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen