Inte samma skjuts i Black Friday som tidigare år
Shoppinghögtiden ”Black Week” fick den svenska varukonsumtionen att öka rejält i förra veckan. Men den tycks inte ha fått samma skjuts som tidigare år, skriver Swedbank som analyserat korttransaktioner.
– För hemelektronik noterar vi exempelvis att försäljningen ökade med 128 procent under förra veckan jämfört med veckan innan, vilket är en mindre ökning än under 2020 och 2019, säger Swedbanks prognoschef Andreas Wallström i ett pressmeddelande.
Tjänstekonsumtionen visar också svaghetstecken. Hotell- och restaurangsektorns försäljning var lägre än samma vecka 2019, före pandemin slog till.
– När oron kring smittspridning ökar kan det ha en dämpande effekt, säger Andreas Wallström.
Läs mer
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen