Hem
State Farm Stadium inför Super Bowl. (Marcio Jose Sanchez / AP)

Jesusreklam på Super Bowl kopplas till abortmotstånd

Jesus är ett av de ovanligare inslagen i årets reklampaus i NFL-finalen Super Bowl.

I två reklamfilmer lyfter kampanjen ”He gets us” fram kristendomen. Tilltalet är inkluderande, Jesus framställs bland annat som invandrare och kvinnoaktivist, men enligt CNN har kampanjen kopplingar till grupper som vill inskränka hbtq-rättigheter och motarbeta aborträtten.

Och trots att kampanjen ger sken av att inte vara knuten till någon specifik kyrka så har den band till den evangelikala kristna rörelsen i USA.

Prislappen för att visa filmerna på det jättelika evenemanget uppges landa på drygt en miljard kronor.

Super Bowl avgörs natten mot måndag mellan Philadelphia Eagles och Kansas City Chiefs och sänds på TV12 och C More.

Se en av reklamfilmerna från kampanjen ”He gets us”
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen