Hem
Kalle Anka med en pengasäck. (Egmont)

Kalle Anka lär unga om pengar – ”ska ge bra beslut”

Serietidningen Kalle Anka & Co vill förbättra sina läsares kunskaper om samhällsekonomi. Därför har redaktionen tagit fram en särskild lärarhandledning i ämnet, framgår av ett pressmeddelande.

I lärarhandledningen finns klassiska serier av Carl Barks och faktasidor som författats av nationalekonomen Andreas Bergh.

– För att kunna påverka sin framtid och samhällets utveckling, är det avgörande att unga förstår hur samhällsekonomin fungerar. Genom att lära sig om ekonomi tidigt kan de fatta bättre beslut, både privat och i större sammanhang, säger Andreas Bergh i pressmeddelandet.

bakgrund
 
Kalle Anka
Wikipedia (sv)
Karl "Kalle" Magnus Anka (engelska: Donald Fauntleroy Duck), vardagligen bara Kalle Anka  (Donald Duck), är ursprungligen en filmfigur skapad av Walt Disneys animatörer. Hans första officiella framträdande var den 9 juni 1934 i kortfilmen Den kloka hönan (The Wise Little Hen). Namnet Donald Duck omnämndes dock i en sagobok redan 1932. På kort tid kom Kalle att etablera sig i Disneys kortfilmer och på ett knappt decennium tog han över från Musse som Disneys störste filmhjälte. Kalle Anka gjorde även tidigt karriär som seriefigur. Två serieskapare har dominerat utvecklingen av Kalle på detta område. Al Taliaferro tecknade Kalle Anka från 1934 till 1969. Han skapade även kusinen Mårten Gås, Farmor Anka och Kalles röda bil med registreringsnumret 313. Taliaferros arbete inspirerade Carl Barks som arbetade för tidningsförlaget Western Publishing, som började göra disneyserier på licens i början av 1940-talet. Barks tecknade Kalle Anka ungefär mellan åren 1948 och 1966, hela tiden anställd av Western Publishing och inte av Disney. Carl Barks skapade många figurer och företeelser i Kalle Ankas värld: Joakim von Anka, Alexander Lukas, Magica de Hex, Oppfinnar-Jocke, Kajsa Anka, Björnligan, staden Ankeborg, gröngölingskåren, m.m. I stora delar av världen är Kalle Anka först och främst en filmfigur. Serier med Kalle Anka åtnjuter stor popularitet framförallt i Europa främst i de nordiska länderna samt i Tyskland, Nederländerna och Italien. När det gäller Italien har den italienska produktionen av Kalle Ankas Pocket haft betydelse för omtycktheten. I Sverige hade Kalle Anka & C:o år 2007 den överlägset största upplagan av alla serietidningar. Kalle Anka & C:o är dessutom den enda serietidningen som verkligen är en veckotidning och inte en månads- eller varannanveckastidning. Kalle Anka & C:o har dock i likhet med många andra tidningar tvingats skära ned sin upplaga rejält. Upplagan var enligt TS Tidningsstatistik 133 000 år 2004, 120 000 år 2005, 106 000 år 2006, 92 000 år 2007, 83 000 år 2008, 71 900 år 2009, 65 300 år 2010, och 63 400 år 2011.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen