Känner dina intressenter till din hållbarhetsplan?
Känner din bank, eller investerare, till hur ditt företag arbetar med hållbarhet? Om inte så kan det vara en god idé att börja fundera kring ditt hållbarhetsarbete och därmed dina affärsmöjligheter.
– Hållbarhet handlar inte bara om miljö och klimat, även om det är extremt viktigt. Vi talar även om ekonomisk och social hållbarhet. Hur främjar man till exempel personlig utveckling på arbetsplatsen? Och hur ser det egentligen ut med finanserna? Genom att göra vår hållbarhetsworkshop och framtidsdialog får företagen en handlingsplan som är mycket användbar inför framtida möten med bank och investerare, säger Anna Nordström, kund- och affärsutvecklare på Almi.
Framtidsgeneratorn – en stor succé
Sedan Almi startade Framtidsgeneratorn för ett år sedan är det tydligt att den blivit lite av en succé.
– Vi märker det på flera olika plan – både internt och externt. Många företag söker upp oss för att de fått tips från andra att företagare att göra vår hållbarhetsworkshop. I dag är många förtagare medvetna om hur viktigt det är att ställa om. Det finns pengar att tjäna på hållbarhet, säger Anna Nordström.
Framtidsgeneratorn är en del av "Hållbara Intraprenörer", ett projekt finansierat av Europeiska socialfonden, som ska bidra till strategisk kompetensförsörjning genom stöd till kompetenshöjande insatser inom hållbar utveckling för yrkesverksamma i små och medelstora företag.