Hem
Phillips O’Brien har markerat med ett kryss var järnvägsnätet skärs av i och med explosionen/bilder som uppges visa branden. (Twitter)

Kartor visar: ”Katastrof” för Ryssland – en av två järnvägslinjer skärs av

Förstörelsen av Kertjbron som förbinder Ryssland med Krym är ”katastrofal” för den ryska krigsoperationen, skriver Financial Times Moskvakorrespondent Max Seddon på Twitter. Konsekvensen är att Ryssland bara har en större landförbindelse som man kan transportera förnödenheter till styrkor i Cherson och Zaporizjzja via.

Phillips O’Brien, krigsforskare vid St. Andrews universitet i Skottland, konstaterar att det bara finns två järnvägsnät med sträckning till den södra fronten. Om den ena av dem – den som går via Kertjbron – nu stängs återstår endast den som går via Melitopol. Han skriver också att järnvägen via Melitopol geografiskt ligger mycket nära områden med ukrainsk militär.

”Om Ukraina skär av den sträckningen på något ställe, så är det game over för Rysslands armé i söder”, skriver han.

New York Times skriver att Ryssland, utan bron, kommer att begränsas kraftigt i sin förmåga att transportera bränsle, utrustning och ammunition till sina styrkor i södra Ukraina.

Enligt oberoende Meduza uppger Kreml för ryska statliga medier att bron inte är ”förstörd” utan bara skadad, och att alternativa rutter för transporter håller på att sättas upp.

Den ryska bron till Krym har förutom strategisk betydelse även ett stort symbolvärde för Rysslands annektering av Krym. Orsaken till explosionen på bron är ännu okänd.

Läs mer

bakgrund
 
Krymbron
Wikipedia (en)
The Crimean Bridge (Russian: Крымский мост, tr. Krymskiy most, IPA: [ˈkrɨmskʲij most]), also called Kerch Strait Bridge or Kerch Bridge, is a pair of now partly destroyed parallel bridges, one road, one rail, spanning the Kerch Strait between the Taman Peninsula of Krasnodar Krai in Russia and the Kerch Peninsula of Crimea in Ukraine. The bridge was built by Russia after it annexed Crimea at the start of the Russo-Ukrainian War. It has a length of 19 km (12 mi), making it the longest bridge Russia has ever built, and the longest bridge in Europe. Besides transportation, Russia intended the bridge to support its claims to Crimea.In January 2015, the multibillion-dollar contract for the construction of the bridge was awarded to Arkady Rotenberg's Stroygazmontazh. Construction of the bridge commenced in February 2016; the road bridge was inaugurated by Russian President Vladimir Putin on 15 May 2018 and opened for cars on 16 May and for trucks on 1 October. The rail bridge was inaugurated on 23 December 2019 and the first scheduled passenger train crossed the bridge on 25 December 2019. The bridge was opened for freight trains on 30 June 2020. A record amount of traffic, totaling 36,393 cars, was recorded on 15 August 2020.The bridge was named the "Crimean Bridge" after an online vote in December 2017, while "Kerch Bridge" and "Reunification Bridge" were the second and third most popular choices, respectively.On 8 October 2022, at 6:02 am local time, a large explosion occurred on the roadway leading from Russia to Crimea. Crimean parliamentary speaker Vladimir Konstantinov attributed the cause to a Ukrainian attack.

Gå förbi betalväggar!

Omni Mer låser upp en mängd artiklar. En smidig lösning när du vill fördjupa dig.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen