Hem
Eva Röse och Tusse Chiza. (Mattias Edwall.)

”Kavlaupp-kampanjen har inget existensberättigande”

Den uppmärksammade privatfinansierade kampanjen #kavlaupp där svenska kändisar uppmanar människor att ta vaccin mot covid-19 handlar mest om de deltagande kändisarnas egon, skriver Björn Werner i en krönika i GP.

Han påpekar att den svenska vaccinationsviljan redan är mycket hög och att det lilla fåtal som är skeptiska knappast lär övertygas av en kändiskampanj.

”I bästa fall gör den här kampanjen alltså ingen större nytta alls. I värsta fall rentav lite skada genom att alienera skeptikerna ytterligare”, skriver han.

Även Expressens Irena Pozar är kritisk och skriver att den höga vaccinationsviljan gör att kampanjen helt saknar existensberättigande.

”I den mån vi behöver opinionsbilda för att få fler att vaccinera sig så handlar det om att skapa plattformar för samtal, trovärdig och korrekt medicinsk information och möjlighet att ställa frågor”, skriver hon.

Läs också

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen