Kia EV4 pressades till max på Nürburgring
Efter nästan 500 varv på den ökända tyska racerbanan - Nürburgring - är Kia EV4:s batteri nästan lika fräscht som nytt. Testet ser ut att kunna bli ett genombrott för elbilarnas uthållighet.
Trots extrema tester behåller batteriet sin kapacitet
För att simulera det stora spannet mellan vardaglig och extrem körning har Kia genomfört omfattande uthållighetstester på Kia EV4. Bilen stresstestades i en rad tålighetsprov: 10 000 km på Nürburgring (nästan 480 varv) och hela 110 000 km på vanliga vägar, inklusive flera hyperladdningar mellan varven. Därefter lät man ingenjörer granska bilen. Resultatet? Batteriets State of Health låg på hela 95 %, med minimala tecken på slitage.
Hemligheten bakom den uthålliga prestationen är Kias fjärde generationens batterisystem. Det är tekniskt avancerat - med finjusterad värmehantering och optimerad kylvätskefördelning över alla cellenheter, vilket håller batteriet inom optimala temperaturer även under hårda tester. Dessutom bidrar regenerativ bromsning till att återvinna upp till 25 procent av energin vid inbromsning - en finess som skonar batteriet långsiktigt.
Skapad för vardagen - anpassad för extremfallen
Resultaten från testerna kan bli viktiga för svenska bilköpare. Kombinationen av långa körsträckor, snabba laddningar och varierande klimat liknar de utmaningar som många förare i Norden möter.
Att batteriet klarade Nürburgring utan större degradering ses därför inte bara som en teknisk prestation, utan som ett tecken på att elbilar nu är mogna även för extrem användning.